Volg de ontwikkelingen van Vermeulen Lichtarchitectuur BV op de voet!

Ron Jans onthult nieuwe verlichting basiliek van Zwolle

• 18-05-2016

Twee dagen na Koningsdag gaat de vlag opnieuw uit bij de Peperbus in Zwolle. Op vrijdag 29 april onthult PEC Zwolle-trainer Ron Jans de nieuwe, energiezuinige verlichting in de Zwolse basiliek.

De Vrienden van de Zwolse Basiliek, een stichting die fondsen werft voor behoud van de kerk, viert vrijdag haar vijfjarig jubileum met de ingebruikneming van de compleet nieuwe verlichting. PEC Zwolle-trainer Ron Jans is gevraagd om het licht te ontsteken.

'Subliem'
Paulus ten Doesschate, bestuurslid van de Vrienden: "De heer Jans is net zo sympathiek, onmisbaar en Zwols als de Peperbus zelf. We zijn vereerd dat hij een toepasselijk licht wil werpen op zijn carrière terwijl de speciaal ontwikkelde lampen op sterkte komen."

Behalve voor energiebesparing zorgt de nieuwe installatie 'voor het subliem aanlichten van het interieur en de bijzondere kunstschatten', aldus de organisatie. Vanaf 15.45 uur zijn genodigden en geïnteresseerden van harte welkom.

Hemel
Bij de grootscheepse verbouwing vanaf 1975 is ook de verlichting van de Peperbus aangepast met, voor die tijd, moderne spots en kokervormige armaturen op 3,5 meter hoogte in het middenschip. Dankzij het nieuwe lichtplan van het bedrijf Vermeulen uit Gendringen is het drukkende effect van de oude lampen verleden tijd. De hoogte beleving van de neogotische vensters en gewelven is nu zoals die ooit is bedoeld: ruimtelijk en sierlijk verwijzend naar de hemel. Iedere toegepaste lamp, meer een technisch glasobject, is op maat vervaardigd voor een bepaald onderdeel.

Zo worden de zij-altaren, het priesterkoor, de bijzondere apostelbalk, het monumentale Maarschalkerweerd orgel en de schrijn van Thomas a Kempis op een specifieke wijze aangelicht. Ook details die eerst in het donker stonden, zoals de piéta en het grote marmeren doopvont zijn nu goed zichtbaar.

Energiezuinig
De nieuwe verlichting levert naast het letterlijk schitterende effect ook een structurele verlaging op van tien procent van de energielasten. De investering van circa 40.000 euro kwam er dankzij bijdragen van de Vrienden van de Zwolse Basiliek, de Basiliekwacht, Stichting Emmanuelshuizen en legaten. "Bijzonder welkom was daarnaast de inzet van vrijwilligers die de oude verlichting met gevaar voor eigen leven van de torenhoge stucwerkplafonds hebben verwijderd", aldus de organisatie. "Het resultaat mag er zijn. De Peperbuskerk, de Onze Lieve Vrouwe Basiliek, schittert als nooit tevoren."