Johannes de Doperkerk in Mijdrecht is een lichtend voorbeeld

• 23-02-2017

Vermeulen Lichtarchitectuur heeft de afgelopen jaren een goede naam opgebouwd als het gaat om de uitgevoerde werkzaamheden. Dat heeft er toe bijgedragen dat er een grote groep enthousiaste cliënten is die het werk van lichtarchitect Hendrik Jan  Vermeulen waardeert en daar met anderen graag over spreekt en als referentie wil dienen. De Stichting ‘Vrienden van het monument Johannes de Doper’ in Mijdrecht is hier een voorbeeld van.

Vice voorzitter van de stichting, Peter Forsthövel, is zeer te spreken over de uitgevoerde werkzaamheden in de monumentale, neogotische parochiekerk die een markante plaats inneemt in het Mijdrechtse centrum. “Als stichting organiseren wij gedurende het jaar diverse concerten in de kerk. Koren en orkesten die wij ontvangen stellen hoge eisen aan goed licht en dat was tot voor kort altijd een grote belasting voor ons als organisatie. Elke keer moest er een truss opgebouwd worden waaraan de lampen gemonteerd werden. Dat was niet alleen fysiek een zware opgave, maar ook het kostenplaatje was behoorlijk, want de lampen verbruikten behoorlijk veel energie.”

Architect Paul van Vliet kwam met de stichting in contact en hoefde niet lang na te denken wie er in staat zou zijn om met innovatief licht een perfect lichtplan te ontwerpen dat ook nog eens op termijn kostenbesparend is. De naam van Vermeulen werd genoemd en na een aantal goede gesprekken is Vermeulen Lichtarchitectuur aan de slag gegaan. “En het resultaat is verbluffend”, aldus Forsthövel. “De ledlampen die door Hendrik Jan zijn ontworpen blijven permanent zitten, we hoeven niets meer op te bouwen of af te breken en koor, orkest, solisten en de dirigent worden uitgelicht zoals men dat graag wenst. En door de permanente verwerking in het gebouw profiteert ook de geloofsgemeenschap nu van beter licht op het altaar, het priesterkoor en het orgel”.

De vice voorzitter heeft grote bewondering en waardering voor Hendrik Jan. “Hij is niet alleen enorm creatief, maar hij is ook niet te beroerd om steeds opnieuw de ladder op te klimmen om de lampen tot in perfectie juist af te stellen.” Maar het meest onder de indruk is Forsthövel van het feit dat Hendrik Jan in staat is om bij daglicht ‘te zien’ hoe het licht er ’s avonds uit gaat zien. “Dat vind ik werkelijk zeer bijzonder en onbetwist het vakmanschap van Vermeulen.”

Forsthövel is ook zeer te spreken over de partners waar Vermeulen mee samenwerkt. “Installatiebedrijf van den Berg uit Leusden werkt al zólang met Vermeulen samen dat die twee aan een half woord genoeg hebben”, legt Forsthövel uit. “We zijn als stichting dan ook zeer content over het werk en het resultaat.”

Ook de parochieleden zijn tevreden en genieten nu van beter licht, dat ook nog eens duurzamer is. “Alles schittert in het mooie, gelijkmatig verdeelde licht”, vindt Forsthövel.

Onlangs heeft de stichting een concertavond gehouden waarbij de nieuwe verlichting voor het eerst gebruikt werd. “Daar zijn lovende reacties op gekomen van orkest- en koorleden. De verbeteringen waren merkbaar en geen onvertogen woord gevallen over verblinding of dergelijke.”

Het moge duidelijk zijn; Forsthövel is vanaf nu een ambassadeur voor Vermeulen Lichtarchitectuur. Met zijn enthousiasme en waardering zal hij waar dat kan, het werk van Vermeulen onder de aandacht brengen. ”Ik heb zelden zo’n bijzondere, actieve en innovatieve ondernemer gezien”, benadrukt Forsthövel tot slot.