Martinikerk Bolsward

Martinikerk Bolsward

“De Martinikerk van Bolsward is klaar voor de toekomst”, stelt kerkrentmeester Foppe Feenstra vast. Nadat de kerk is voorzien van totaal nieuwe verlichting is deze nu multifunctioneel te gebruiken. “Naast de reguliere kerkdiensten is de kerk nu geschikt voor concerten en andere culturele evenementen. Dat was een grote wens en we zijn blij dat dit nu gerealiseerd is.”

Voordat het zover was is er veel werk verricht. “Eerst de zoektocht naar een partij die wist wat er gebeuren moet met het verlichtingsplan. Want om een kerk goed te verlichten moet er meer gebeuren dan alleen maar een paar lampen vervangen. In onze zoektocht kwamen we in contact met lichtarchitect Hendrik Jan Vermeulen. Hij wist ons te overtuigen hoe de kerk sfeervol en effectief verlicht kan worden waarbij ook rekening is gehouden met duurzaamheid. Wat nu gerealiseerd is, is een sfeervolle kerk die een warm thuisgevoel creëert.”

De LED verlichting die nu geïnstalleerd is wordt digitaal aangestuurd en biedt voor elk soort activiteit de juiste verlichting. Daarbij is ook aandacht geweest voor sprekende details in de kerk.  De kroonluchters in het middenschip zijn voorzien van LED verlichting zonder aan de vorm van de luchters iets te veranderen. “Met wat er nu allemaal gerealiseerd is kunnen we goed vooruit. Mocht er in de toekomst weer meer budget zijn, dan kan er nog verder met de verlichting gewerkt worden. We hebben nog wel wat kleine wensen en ideeën en de bedrading ligt in elk geval al klaar.”

Het college van kerkrentmeester is te spreken over de samenwerking met Vermeulen Lichtarchitectuur en de uitvoerende partner bedrijven. “Stuk voor stuk vakmensen die eerlijk en deskundig advies leveren en vertrekpunten benoemd hebben. Er is goed meegedacht binnen de budgetmogelijkheden die we hadden. Dankzij de hulp van veel vrijwilligers hebben we kunnen besparen op dat budget. De Martinikerk staat door haar multifunctionaliteit weer dicht bij de samenleving en is, met de nieuwe verlichting, uniek in de regio.”

In het Kerkmagazine, 12e jaargang nummer 1 februari 2021 is meer te lezen over dit project. Onder andere een paar mooie uitspraken van koster/beheerder Geert Berenschot.
www.kerkmagazine.nl