Nicolaïkerk Appingedam

Nicolaïkerk Appingedam

Nieuw lichtplan van Nicolaïkerk in Appingedam onthult details.

De Nicolaïkerk in Appingedam is een kerk met een lange historie die begint rond de eerste helft van de dertiende eeuw. De kerk heeft sinds kort een geheel vernieuwd elektrisch net en nieuwe verlichting en is daarmee klaar voor een duurzame toekomst. “Het is ongeveer zeventig jaar geleden dat er voor het laatst intensief is gewerkt aan het elektriciteitsnet in de kerk”, vertelt Roelf Kok, voorzitter van het college van kerkrentmeesters. “We hebben recent het hele elektriciteitsysteem laten testen en daaruit bleek dat er wel wat gebeuren moest aan het netwerk. Daar kwam bij dat ook de oude lampen hun beste tijd hadden gehad. Via -via kwamen we terecht bij Vermeulen Lichtarchitectuur BV en we hebben Hendrik Jan Vermeulen de opdracht gegeven om een nieuw lichtplan voor onze kerk te ontwerpen en uit te voeren.”

Over het resultaat is Kok bijzonder te spreken. “Eind 2020 waren er tussentijds gemeenteraadsverkiezingen, omdat er vanwege een gemeentelijke herindeling een nieuwe gemeenteraad gevormd moest worden. De kerk heeft toen als stembureau dienstgedaan en bezoekers bleven na het stemmen vaak nog even in de kerk om rond te kijken. Mensen die normaal onze kerk niet bezoeken waren verrast over de manier waarop de kerk was verlicht. Ook onze eigen kerkgangers zagen soms opeens details die tot dan toe voor hen onzichtbaar waren geweest. Een kerkbezoeker zei bijvoorbeeld: ’Ik heb nooit geweten dat ons mooie Hinszorgel  uit 1744 zóveel details heeft.

Ook de kroonluchters komen nu weer goed tot hun recht. De aangebrachte LED lampen passen, met hun warme kleur, goed in de kroonluchters. Samen met de extra aangebrachte led-spots zorgen ze voor goed licht in de kerk. De kroonluchters geven nu een heel ander lichteffect aan de kerk. Ook het orgel en de oude gewelfschilderingen worden nu extra mooi uitgelicht met led-spots.”

Hoewel de kerk normaal gesproken vooral gebruikt wordt voor kerkdiensten is het ook mogelijk om concerten in de kerk te verzorgen. “Het nieuwe lichtplan maakt het voor onze koster mogelijk om voor elke gelegenheid de best passende verlichtingsinstelling te gebruiken. Dat kan met één druk op de knop. Alles is vakkundig ingesteld en afgesteld en dat bespaart onze koster en andere vrijwilligers veel werk.”

Dat er ook op andere kosten bespaard kan worden is voor Kok wel duidelijk. “De oude lampen kosten nogal wat stroom. De nieuwe LED lampen helpen om die kosten te verlagen én daarbij is het ook nog eens duurzaam.”

Het nieuwe lichtplan is uitgevoerd door een lokaal installatiebedrijf met behulp van veel vrijwilligers. ”Ik heb veel waardering voor het werk dat iedereen verricht heeft. Het is echt een gezamenlijk project geweest en iedereen is trots op het resultaat. Hendrik Jan Vermeulen heeft uiteindelijk zelf alles afgesteld en dat doet hij met veel vakkundigheid.”