Maria van Jesse kerk Delft

Maria van Jesse kerk Delft

MARIA VAN JESSE KERK te DELFT

De eerste fase (downlights) is op 16 mei 2015 zo goed als afgerond.

Eerst heeft onze installatie-adviseur van Hattem Installatie Techniek het oerwoud aan pendelarmaturen met een zeer hoog wattage van 300W en 500W verwijderd uit het priesterkoor en liturgisch centrum. Daarna zijn op 25 meter hoogte,  diep tussen de ribben in de absis (nog niet op de foto aanwezig) 3 x 70W/st. downlights aangebracht die een prachtig, binnen de verschillende ribben naar beneden, een mooi strijklicht afgeven in een niet al te brede lichtbundel. Hierdoor ontstaat een nieuw lichtbeeld van zichtbaar licht waardoor niet meer tegen een donker dominant aanwezige wand wordt aangekeken. Daarop- volgend zijn er ook maar drie downlights (CDM-150W) in het priesterkoor aangebracht. Hoog en direct tegen het houten gewelf aan. De viering, die eveneens dienst doet als liturgisch centrum, wordt verlicht met maar twee aan twee te schakelen downlights CDM-150W  op dezelfde hoogte als de vorige armturen.

Naast Transept 2 om 2 armaturen zijn er ook maar 5 armaturen van 100W p/st. CDM- geplaatst in het schip.

Voor de parochie en iedere bezoeker die vertrouwd was met de oude lichtsituatie,  is het licht nu een ongekende nieuwe ervaring. Het nieuwe lichtbeeld is indrukwekkend en fantastisch mooi aldus Mr. J.J. C. Somers die namens de parochie het lichtsaneringsproject begeleid. Dit is nog maar het begin we hopen na de goedkeuring van de kleur van de accentverlichting door Bisdom-Rotterdam spoedig met de montage van de tweede fase (accentverlichting) verder te kunnen. Dan wordt het echt mooi in de Maria van Jessekerk. We ontvangen nu al vele posotieve reactie wat als straks de hele kerk met nieuw licht is uitgerust.

De Maria van Jessekerk is de binnenstadskerk van de locatieraad Maria van Jessekerk en tevens ook de oudste kerk.

Op de plaats van het koor van de huidige kerk stond al in 1733 een rooms-katholieke kerk. In 1837 werd deze kerk vervangen door een grotere, de St.-Jozefkerk aan de Oude Langedijk. Deze maakte weer plaats voor de huidige kerk die tussen 1875 en 1882 is gebouwd aan de Burgwal.

De kerk is een ontwerp van Everard Margry, leerling van de bekende architect Pierre Cuypers. Margry heeft veel aandacht besteed aan de details. De linkertoren, bijv., lijkt op die van de Nieuwe Kerk, terwijl het ontwerp voor de rechtertoren is afgeleid van die van de Oude Kerk.

De kerk heeft een rijk interieur. Vooral de wandschilderingen en glas-in-loodramen vallen op. De kerk heeft een zeldzaam en monumentaal orgel van de bouwer Michaël Maarschalkerweerd; ook dit is - net als de kerk - gerestaureerd.