Volg de ontwikkelingen van Vermeulen Lichtarchitectuur BV op de voet!

VERMEULEN LICHTARCHITECTUUR DRAAGT BIJ AAN DE GROENE KERKEN.

• 01-11-2018

Nadat in 2016 de Niciolaïkerk in Utrecht het lichtontwerp van Vermeulen Lichtarchitectuur heeft laten uitvoeren is deze kerk met de gouden Green Key gecertificeerd.

Dit is een certificaat waar men terecht trots op mag zijn. Het is een waardering en stimulans om met duurzaamheid aan de slag te blijven gaan.

Kerken, die alleen voor eredienst en vieringen hun kerk geopend hebben, leveren niet echt een bijdrage aan duurzaamheid door het kortstondig gebruik van die kerk. Andere kerkgebouwen met een breder multifunctioneel gebruik - dat gericht is naar binnen en meer naar buiten - bouwen mee aan bestaansrecht door zichtbaar aanwezig te zijn in hun omgeving. Voor dergelijke kerken is investeren in duurzaamheid zeer waardevol en biedt het meer mogelijkheden in de exploitatie in relatie tot haar opdracht, om een licht en zout te zijn voor alle mensen. Hierdoor blijft het kerkgebouw en de skyline voor de stad of dorp behouden zo ook de eredienst en evangelie met als uitbreiding naar gepaste evenementen.

Om over duurzaamheid en energiebesparing na te denken als kerk vindt altijd een breed respons binnen de kerkelijke en buitenkerkelijke samenleving. Iedere keer is het weer mooi om te zien, dat investeringen die aan duurzaamheid bijdragen een klankbord vinden binnen onze samenleving. Het biedt ‘handen en voeten’ om echt met de plannen van een lichtontwerp aan de slag te gaan.

Net als de Nicolaikerk in Utrecht wil ook de O.L.V. ten Hemelopneming kerk in Houten meer kerk zijn voor haar omgeving en zijn er allerhande plannen ontwikkeld om breed met de kerk om te gaan.

Om dit te realiseren ontkwam de parochie er niet aan serieus naar de verlichting te kijken. Haar doelstelling om 90% het stroomgebruik te reduceerden en daarmee een ‘Groene kerk’ te zijn met een betere belichting van de voorganger en het priesterkoor en daarbij flexibel te zijn voor verschillende diensten en activiteiten, heeft een mooi resultaat opgeleverd. De kerk mocht de publieksprijs ‘Duurzaamheidsfonds’ in ontvangst nemen en werd uitgeroepen tot ‘groene keus 2017’.

Deze publieksprijs, een bedrag van tienduizend euro, wordt ingezet om de verouderde energieverslindende lampen in de Kerk te vervangen door het lichtconcept van Hendrik Jan Vermeulen "CLAIR-LUX©  Seulement par la grâce de Dieu", te gaan toepassen.

KLIK HIER voor het filmpje van de prijsuitreiking in Houten